Hány óra van... a szakmai beszélgetésen (3.) – avagy diskurálunk, jó, jó, de miért?

Az interferált esemény!

Egy szerző, két kötet (két különböző nyelven), három ország színházi helyzete, négy nyelv használata, valamint rengeteg színházi név, adat és anekdota keveredett az egy vetítést, egy helyzetvázoló kerekasztalbeszélgetést, valamint egy kis felolvasóperformance-ot (à la Visky András) magába tömörítő eseményen. 



George Banu, a Párizsban élő román színházteoretikus nevéhez az erdélyi színháznézők körében is több név és fogalom kapcsolódik: Peter Brook, Andrei Șerban, Cseresznyéskert-értelmezések, valamint a színházi felejtés anatómiája (akár mint az előadásokat „átinterpretáló” felejtés, akár mint az életünket megváltoztató felejtéskészség). Románul most meg-jelent esszékötete, a Trilogia îndepărtării (A távolodás trilógiája) a legismertebb, Uitarea (Felejtés) című színházi esszéjét is tartalmazza, amelyet a szerzőtől Mihai Mănuțiu rendelt és később meg is rendezett. Emellett másik, két újabb esszéje is olvasható benne, Odihna (Pihenés) és Noaptea (Éjszaka) címmel; ezekből szemelvényeket olvasott fel Anca Măniuțiu, Mihai Măniuțiu és maga a szerző is, személyes élményeket is hozzáfűzve. Visky András, a beszélgetés moderátora vagy inkább Hermésze szerint ez leginkább egy miniperformance-nak tekinthető (amelyre valószínűleg a jelenlevők eme megjegyzés miatt is emlékezni fognak).
A meghirdetett esemény központi könyve Banu a Koinónia Kiadónál most már magyarul is megjelent Peter Brook és az egyszerű formák színháza című monográfiája volt. Visky elmesélte, hogy a Peter Brook munkásságát feldolgozó kötetért a kiadó hiába vívott sokáig tartó harcot a francia kiadóval a jogokért, mivel a magyar (amint a román fordítás is) sokkal teljesebb, mint az eredeti változat. A kötet aktualitását erősíti, hogy idén Brook-év van:  az angol rendező megkapta a Doctor Honoris Causa-címet a párizsi Sorbonne Egyetemen. Ennek kapcsán levetítették Brook beszédét is, amelyet francia nyelvből Banu szinkrontolmácsolt, viszont a technika és a hangerő ördöge sikertelenül.
Ezután Visky András ötletes átvezetésével került sor a kerekasztal-beszélgetésre. Ennek során Király Nina színháztörténész, lengyel színházi specialista nyújtott át egy, a lengyel színház vizualitásával foglalkozó kötetet Tompa Gábornak. A beszélgetést mindvégig George Banu színezte színházi anekdotáival, visszaemlékezéseivel. Elmesélte többek között, hogy a kommunista rendszer antielőadást kreált Brook Lear király-rendezéséből, és hogy ehhez milyen rezsimbarát kritikusok járultak hozzá.
Végül Koltai Tamás, a budapesti Színház folyóirat főszerkesztője vette át a szót. Előre bocsátotta, hogy olyan rövid szeretne lenni, mint a kortárs lengyel drámák replikái, viszont a mai magyar kultúrpolitikai helyzetet taglaló felszólalása sokkal több teret igényelt. Először Brookhoz fűződő viszonyáról mesélt: anekdotája szerint Brook azt mondta neki, hogy ha az anyjáról mesélne, akkor tíz perc alatt jobban megismerné, mintha a színházról beszélnének. Ezután rátért a magyar színházi hagyományok igen szűk és asszimilatív mivoltára: Brook Lear király-előadása több újítást eredményezett Magyarországon, többek között Major Tamás Ember tragédiája-rendezésében, ahol a szereplők bőrjelmezeket ölthettek, illetve egy akkor már két éve játszott Hamlet-elődásban a rendező felújító próbákat tartott, megszüntette a jelenetek közötti függöny-leeresztést, és a nézők szeme láttára rendezték át a díszletezők a teret. Ezt a hagyományt folytatni akarván a magyarországi kritikus szerint ma is arra kéne törekedni, hogy „ne futószalagon legyenek gyártva a darabok”. Ugyanakkor borúlátóan nyilatkozott a mai „anyaországi” kultúrpolitikai helyzetről. Kitért arra, hogy a független színházaknak járó támogatást valószínűleg megszüntetik, december végétől burkoltan a sajtószabadságnak is búcsút inthet a magyarországi média, valamint felhívta a figyelmet arra, hogy a budapesti Nemzeti Színház igazgatóját milyen meghurcoltatások érik, és arra kért mindenkit, hogy tiltakozzon ez ellen. Remélve, hogy érezhető lesz majd az ellenállás eredménye.
bakkÁgnes

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése