Cât e ceasul... în general (28.) – sau adevăratul jurnal al festivalului

conferinţă susţinută de Patrice Pavis
 
Vineri, 9 decembrie, Ora 13.00

Aula Regele Ferdinand a Institutului de Istorie s-a dovedit astăzi neîncăpătoare pentru publicul numeros care a venit să asiste la conferinţa Ce este teatrul post-dramatic?, susţinută de Patrice Pavis, profesor universitar şi semiotician al teatrului, „o somitate a lumii teatrale”, după cum a precizat Anca Măniuţiu în deschiderea evenimentului. Cunoscut pentru cărţi precum celebrul Dictionnaire du théâtre (1980, 1984, 1996) sau La mise en scène contemporaine: Origines, tendances,
perspectives (2008, cea mai recentă apariţie editorială),  Patrice Pavis se află la Cluj, la invitaţia organizatorilor festivalului Interferenţe, pentru a susţine un workshop cu studenţii Facultăţii de Teatru şi Televiziune a Universităţii Babeş-Bolyai.


Conferinţa s-a axat în jurul termenului de „teatru postdramatic” şi a lucrării teoreticianului Hans Thies Lehmann, Teatrul postdramatic, volum de referinţă care discută „singurul termen generic care, după cel de »teatru absurd«, a avut un parcurs internaţional”, a spus teoreticianul francez. Pornind, deci, de la teoria lui Lehmann care a asigurat notorietatea acestui concept, Pavis a încercat pe de-o parte să explice multiplele faţete ale conceptului, iar pe de alta să răspundă la întrebarea „Mă va ajuta [acest concept] să înţeleg spectacolul contemporan mai bine?”
Pentru exemplificare, Pavis a recurs în discursul său la scurte analize a unor spectacole prezentate în festival – Process_City, Febra, Aceeaşi mare, Alcoolicii – care pot fi circumscrise, parţial sau total, acestui concept. S-a arătat astfel că graniţele dintre teatrul postdramatic şi teatrul dramatic nu sunt fixe şi că „postdramaticul poate întot-deauna să fie ascuns sub forma dramaticului şi invers”.
wohlEugen

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése