Hány óra van... a színpadon (29.) – avagy nézünk, jó, jó, de látunk is?

Én–Te–Ő(rült)

Őrültet játszani talán pont olyan könnyű, mint amilyen nehéz. Figyelembe véve, hogy kicsit mindenki (nagyon) őrült, embert próbáló lehet elhitetni velünk, hogy Popriscsin más, mint mi. Vagyis hogy épp ugyanolyan: őrülten „normális” vagy csak simán és „normálisan” őrült. Valahol eközött a két megfoghatatlan állapot közt egyensúlyozik Viola Gábor és Tom Dugdale, a rendező. És ugyanígy a néző is, attól függően, hogy hol van őrültségének „határa”.

Az őrültségnek is megvannak a különböző „fokozatai”, intenzitása, és az előadás ritmusára is tekintettel kell lenni, nem szöszmötölheti, pörögheti vagy őrjöngheti végig Viola az előadást. És nem is teszi azt: eszik, beszél, énekel, olvas, mászkál, zongorázik, képzeleg és cselekszik. Egyszerre és felváltva. Csak úgy, a négy fal között, magában (és persze nekünk). 

Popriscsin egyedül van, magányos és ezt a magányt mi nézők sem törjük meg jelenlétünkkel. Az áhított nő, a főnök lánya megtörhetné, de az előadásban egy fikarcnyi lehetőség sem látszik erre. Kántor Melinda (Sophie) balerinaként „véletlenül” megsimogatja őrültünk fejét. Talán ez a legszebb jelenet az előadásban, kettejük apró kis gesztusai nagyon sokat mondanak szeretetről, hiányról, emberről és őrültről. A másik feszültségteljes és izgalmas pillanat a (majdnem) záró jelenet, mikor Popriscsin nyolcadik Ferdinánd spanyol király szerepében tetszeleg. A nevetségesség mellett érezzük a tétjét a jelenetnek, annak, hogy a külvilág is szemtanúja ennek az „abnormalitásnak”, ami szeretett őrültünk fejében zajlik. Mert egész addig nem igazán konfliktus a konfliktus, amíg a négy fal közt „viselkedik” és csak magát szórakoztatja és foglalja le őrültségeivel. 

Egész addig akármelyikünk lehetne.
demeterKata

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése